Vad skriver du på internet?

Hur tänker du kring vad du skriver på internet?

Jag tänker en hel del, eftersom jag jobbar med att synas, och göra kunder synliga, på internet. Det handlar om hemsidor, bloggar, forum, chatt och sociala medier. För mig, och de flesta av mina kunder, är det viktigt att synas och finnas tillgänglig på internet. Vad du säger, hur du säger det och även var du säger det påverkar hur andra uppfattar dig. Det bygger ditt digitala varumärke.

Ett digitalt varumärke låter som något bara företag behöver bry sig om, men så är det absolut inte! Även du som privatperson har ett digitalt varumärke. Du har kanske hört talas om arbetsgivare som kollar upp potentiella anställda på facebook? Du har säkert själv kollat upp någon på ett socialt medie, eller varför inte bara googlat någons namn? Allt du hittar är en del av personens digitala varumärke.

Därför är det jätteviktigt att tänka på vad du säger, hur du säger det, och var du säger det även på internet. Det är faktiskt ännu viktigare på internet än det är afk (away from keyboard). Det som publiceras på internet är tillgängligt för alla, och det kommer aldrig försvinna! Har du tänkt på det?

Du kanske tänker att eftersom du har ställt in ditt facebook-konto så att bara dina vänner ska se vad du skriver, så är det ingen fara. Du skriver ju inget på facebook (eller publicerar bilder) som du inte skulle säga till (visa för) dina kompisar. Nej visst, så långt är det bra tänkt. Men vet du hur ofta facebook ändrar sin sekretesspolicy? Inte jag heller, men jag vet att det har skett stora förändringar flera gånger, där saker som var tänkt att vara privata plötsligt blev publika. Ett exempel är chattmeddelanden, som i begynnelsen (tror vi pratar före 2006) inte alls var chattmeddelanden, utan inlägg i varandras vägg. Om jag skrev på din vägg, så var det bara du och jag som kunde se detta. Dessa meddelanden förblev privata fram till nyligen när facebook ändrade standardsekretessen på gamla inlägg. Hoppsan Kerstin, nu blev våra chattkonversationer publika.

Ett annat exempel är Twitters direktmeddelande. Det visade sig plötsligt för nåt år sedan att vem som helst kunde läsa direktmeddelanden, inte bara de två inblandade i konversationen. Twitter hävdade att det faktiskt hette just direktmeddelande, och inte något privat, men åtgärdade genast problemet. Hade du räknat med det?

Dessutom är det ju så att även om du är hemlig, så kanske du delar din hemlighet med mig, och vad är det som säger att inte jag sprider det vidare? Det kan du omöjligt ha kontroll över, eller hur. Så se nu till att ta kontroll över ditt digitala varumärke!

Min policy kring det här är ganska enkel, min facebook-profil är helt publik. Du kan se precis allt utan att ens vara medlem i facebook, istället för att förlita mig på deras säkerhetssystem har jag ett eget. Jag räknar helt enkelt med att allt jag skriver i sociala medier kan ses av precis vem som helst. Alltså försöker jag att bara publicera sådant jag kan stå för. Detsamma gäller naturligtvis på hemsidor och bloggar, men där tror jag att de flesta är ganska medvetna om att det är publikt.

Undantaget från detta är de olika chatt- och direktmeddelandesystem som finns. Där räknar jag faktiskt med att leverantörerna håller någon form av sekretess. Har jag fel, så lär en del privata saker kunna läcka ut.

Jag försöker dessutom ha ett korrekt språk, även om twitters 140 tecken ofta skapar krav på förkortningar. Jag skriver generellt bra, men korrekturläser gärna, och är tacksam för kritik. Hittar du språkliga fel på min blogg är jag tacksam om du säger till, och jag kommer såklart att åtgärda. En del av mitt digitala varumärke är ett bra språk.

Vad tycker du? Jag är nyfiken både på hur du tänker kring offentlighet på internet, och vad du tycker om mina tankar och idéer. Snälla lämna en kommentar, jag blir så glad!

About Stefan Bergfeldt

Jag som kallar mig för Ordbajsarn heter egentligen Stefan Bergfeldt. Jag föddes på Falu lasarett i augusti 1978, och är uppväxt i Hedemora. Webbutvecklare, sökmotoroptimerare, entreprenör och gitarrist är andra saker man kan kalla mig, om inte Ordbajsarn passar. Jag driver konsultfirman CRS Webbproduktion, och har specialiserat mig på att ta fram kostnadseffektiva webblösningar till små- och medelstora företag.