Vad är täckning i Google AdSense?

 

Igår undrade jag i ett inlägg vad täckning är, i den uppdaterade versionen av Google AdSense. Idag har jag lärt mig vad det innebär, och det är en mycket intressant siffra.

Kort och gott innebär täckning, som anges i procent, hur bra Google lyckas matcha annonser till ditt innehåll. Har du 100% täckning innebär det att alla förfrågningar efter annonser resulterar i betalda annonser. Sjunker siffran har du ibland fått obetalda annonser.

Med Googles egna ord heter det så här:

Täckning är förhållandet mellan begärda annonsenheter eller sökfrågor och hur många som egentligen returneras till webbplatsen.

Naturligtvis blev jag nyfiken på hur mina egna sajter presterar, det antar jag att du som läser detta också blir. Jag ser att flera av mina kanaler (vissa sajter har flera kanaler) senaste 30 dagarna har 100% täckning. Faktum är att alla mina kanaler utom en har över 97% täckning.

En stackars kanal (en kanal för en hel sajt) utmärker sig och har strax under 45% täckning bara. Under 45%! Det är ju jättelågt. Det betyder att mer än hälften av annonserna som visas på den sajten är obetalda. Det väcker ju helt nya frågor kring statistiken.

  • Räknas samtliga klick, eller bara klick på betalande annonser?
  • Räknas samtliga annonsvisningar, eller bara betalande annonser?
  • Är mitt CPC (cost per click) baserat på alla klick, eller bara på betalande annonser?

För hur det är är, så presterar sajten i fråga ganska bra. Kanalen har låg CTR (click thru rate) men bra CPC. RPM (revenue per mille, tidigare CPM eller cost per mille) ligger hyggligt, ungefär mitt bland mina kanaler.

Betyder det här att om Google kunde matcha annonser bättre, så skulle CTR, CPC och RPM öka till mer än det dubbla? Isåfall ska jag absolut ta en titt på hur jag formulerar mig på sajten i fråga. Över lag så har sajten en hel del förbättringspotential.

Lämna en kommentar om du vet hur täckning påverkar statistiken!

About Ordbajsarn

Jag som kallar mig för Ordbajsarn heter egentligen Stefan Bergfeldt. Jag föddes på Falu lasarett i augusti 1978, och är uppväxt i Hedemora. Webbutvecklare, sökmotoroptimerare, entreprenör och gitarrist är andra saker man kan kalla mig, om inte Ordbajsarn passar. Jag driver konsultfirman CRS Webbproduktion, och har specialiserat mig på att ta fram kostnadseffektiva webblösningar till små- och medelstora företag.