Remember the Five P’s

Jonas Grenfeldt är 27 år gammal, bor i Falun, och webbyrån han driver idag är hans femte företag. Här ger han sin syn på vikten av att ge sitt företag den förberedelse det förtjänar.

Entreprenörskap är något som intresserar mig. Det intresserar mig faktiskt så till den milda grad, att jag läste 115 högskolepoäng Entreprenöriellt Företagande på Högskolan Dalarna. Det var ett stundtals ganska dåligt program, men fokus låg på praktisk företagsekonomi, marknadsföring och affärsplanering, och jag lärde mig mycket.

Ganska ofta läser jag inlägg skrivna av andra företagare och entreprenörer, och ser det inte sällan också på Twitter eller i andra sociala medier, hur man ger rådet att ta steget och förverkliga sin idé: ”Kör ba’ kör! Skit i affärsplanen, den är bara ett papper – problemen löser du när dom uppstår!” Och ja – att sätta igång är tveklöst det svåraste steget att ta. Men just därför borde det vara ett välplanerat sådant.

Jag har startat företag på båda sidorna om min utbildning och det är stor skillnad på att dra igång något för att man har en idé som förtjänar en chans, och att dra igång något som man vet har förutsättningar att lyckas om man gör det rätt och bra. Missförstå mig rätt: även de mest välunderbyggda och välskrivna affärsplaner har gått på sina pumpar, men ju stabilare grund du gjuter desto hårdare vindar kommer ditt företagsbygge kunna stå emot. Och tro mig, ju högre du bygger desto hårdare blåser det.

PPPPP

En riktigt bra chef jag hade en gång när jag bodde i Australien sa alltid

“Remember the Five P’s Jonas: Prior Preparation Prevents Poor Performance”.

Du förbereder dig innan du ska hålla en presentation, innan du ska genomföra en match eller träningspass, innan du ska träffa en ny viktig bekantskap, innan du ska på jobbintervju, innan du… Vi förbereder oss för allt vi ska göra som är viktigt. Är det då inte rättvist mot ditt blivande företag, att du förbereder dig även för det?

Så hur förbereder man sig innan man drar igång? Jag tycker faktiskt att affärsplanen är viktig, även om jag vet många som inte håller med. Gör den, och du kommer hitta styrkor och svagheter i din affär som du inte hade tänkt på tidigare. Hitta sätt att få hävstång i styrkorna och eliminera svagheterna redan på papper, så slipper du brottas med de problemen när de står framför dig. Affärsplanen får dig också att göra din läxa: vilka är kunderna, vilka är konkurrenterna, vilka är intressenterna och kan jag tjäna pengar på det här? Jag har inte läst min affärsplan sedan jag startade min webbyrå, men jag skrev den, och det har hjälpt mig.

Behöver du lära dig försäljning? Ja, för på ett eller annat sätt måste du snabbt dra in pengar till firman. Om det är genom att sälja produkter eller ägarandelar är upp till dig, men du kommer att behöva övertyga någon annan om att byta sina pengar mot det värde du har att erbjuda, och det är det som är försäljning. Sälj eller dö.

Behöver du lära dig bokföring? Kunna debet och kredit? Nej, det finns bokföringsprogram och bokföringsbyråer för sådant, men du behöver ha järnkoll på din likviditet och ditt kassaflöde.

Behöver du lära dig hur man minglar och nätverkar? Nej, för du kommer inte ha tid eller ork för sådant under det första året (och så himla kul är det sällan ändå).

Behöver du lära dig skattereglerna för förmånsbilar, representation och 3:12? Ja och nej. Ja, för gör du fel kommer Skatteverket att mata sina akvariefiskar med resterna av ditt företag. Nej, för den typen av lullull ska du inte ens tänka på de första åren. Startar du eget för att kunna dra av resor och köra en snygg bil, gör du det av alla orsaker som är fel.

Starta inte företag om du

  1. hittar stora hål och luckor som du inte kan täppa till i affärsplanen
  2. tycker att du är lite för fin för att dunka lur och ringa kallt
  3. gör det för bilen
  4. inte har möjlighet att jobba hårt och mycket (familjen först!)
  5. inte verkligen, verkligen brinner för din idé

Fråga dig själv om du skulle starta ditt företag även om du aldrig fick betalt nog att leva på det. Om svaret är ja, börja skissa på affärsplanen…

, ,