Skip to content

Gästblogg: Google för små företag

Eftersom det här inte är min blogg så känner inte du mig. Det jag vill skryta om mest för nya bekantskaper är min fantastiska unika tjänst Hemsida på en dag, där man får en webbsida, privat workshop, fotosession och en IT-coach i ett under en hel arbetsdag. Det är summan av kunskapen jag samlat på mig under mitt 40-åriga liv som jag erbjuder som företagare.

Men det jag gillar att prata om mest är den andra tjänsten jag erbjuder och det jag lärt mig när jag jobbat med den: Google Maps Business View. Jag är godkänd fotograf för Business View vilket kortfattat innebär att jag gör virtuella rundturer med Googles Street view-teknik. Fast jag gör dem mycket snyggare än Street view och jag gör dem inomhus och knyter dem till vad jag brukar kalla Googles företagsregister.

Det jag lärt mig när jag jobbat med Google och deras tjänst, är att det finns så otroligt mycket som företagare kan göra själva på internet för att synas när någon söker efter en, och det allra mesta är helt gratis. Att ha företagsregister som affärsidé idag är inget som jag rekommenderar och i alla fall som jag räknat på har det slutat med att jag gett rådet att sluta betala pengar till företagsregistret.

I ett specifikt fall, där jag gick igenom en kunds statistik från ett företagsregister betalade de över 100 kronor per person som sett deras kontaktuppgifter. Hon förlängde inte avtalet och för en del av pengarna hon fick över gjorde hon en virtuell rundtur. Så nästa gång en kund söker efter hennes företag på Google, istället för att klicka sig in på företagsregistret via Google syns företaget nu direkt i en egen högerkolumn på Googles söksida, med länk till både telefonnummer, vägbeskrivning och en supersnygg virtuell rundtur. Vi får se om hon uppdaterar rundturen nästa år eller om hon kanske kan ta lite extra semester med familjen istället för pengarna hon sparat.

En annan kund som jag pratade med angående Google maps tyckte att det fungerade dåligt.

– Jag tror inte på det där, sa hon. När mina kunder använder Google maps så kommer de till mitt hem istället för till min butik.

Och mycket riktigt, när vi tittade på hennes uppgifter så var hennes företag registrerat på  hemadressen. Det visar sig när jag pratar med henne att hon på Bolagsverket registrerat sitt företag på hemadressen för till butiken, eftersom hon vill ha posten hem.

Hon visste att uppgifterna var fel på Google maps, men inte vetat om att hon kan ändra det själv. Och det är kanske det som är det största bromsklossen för Google, att det känns så stort att man inte kan påverka dem. Men det kan man, det enda man behöver göra idag för att själv ta kontrollen över sina uppgifter är att gå in på Mybusiness och följa instruktionerna.

Och det är också det rådet som jag ger till mina kunder när jag agerar IT coach i samband med Hemsida på en dag; Det första man måste göra innan man gör flådiga reklamkampanjer och spenderar massa pengar på kortlivande tidningsannonser, är att synas bra på Google när någon googlar dig. För det är just det som dina potentiella kunder gör när de sett din annons i bästa fall, de googlar dig. Antingen för att få en vägbeskrivning, telefonnummer eller för att läsa mer om företaget. Och att synas bra på Google är gratis via Mybusiness. Om du däremot vill synas bäst på Google, då får du öppna plånboken och göra en virtuell rundtur, men det är fortfarande billigare än de kortlivade annonserna i lokaltidningen och det är fortfarande en engångskostnad som du själv väljer när och om du vill göra om.

Jag tackar för att jag fick gästblogga här hos Stefan. Läs gärna mer om Google Maps Business View på min hemsida och följ min blogg om du är intresserad av det jag skriver om.

Scroll To Top