Skip to content

Är det relevant?

När jag hör Ordbajsarn kommer jag att tänka på en medarbetare som jag hade för mycket länge sedan. Han hade en fast tro på att han var den ultimata säljaren. Han var långt ifrån en duktig säljare. När jag lärde känna honom lite bättre förstod jag att det var hans föräldrar som hade påverkat hans karriärsval. ”Du pratar så mycket så du blir en perfekt säljare”
Han var verkligen en ”ordbajsare”, hans kundmöten fylldes av för mycket ord, alldeles för ostrukturerat för att bli framgångsrik som säljare.

Samtidigt var han en av de mest uppskattade kollegorna och blev vän med många potentiella kunder. För i allt hans babblande fanns det en massa vettigt, han var omtänksam, han kunde lite om mycket och han gillade människor.

Man skämtar elakt om att säljare pratar för mycket. Oftast är det just tvärtom, de ställer frågor för att se om det de erbjuder är relevant för dig. Att försöka sälja 10 kg tvättmedel till en singelkille som fortfarande tvättar hos mamma är slöseri med tid för alla. Att å andra sidan ringa och erbjuda försäkringsrådgivning till två nyblivna föräldrar är i högsta grad relevant. Jag vet själv hur glad jag blev av just ett sådant samtal, för att reda ut barnförsäkringar, livförsäkringar och allt annat som blev viktigt när man blev förälder.

För att lyckas som säljare behöver du vara relevant för den potentiella kunden. För att knyta en djupare relation behöver du omvänt spänna över ett större område och kunna variera dina ämnen och diskussioner.

Det senare påminner lite om bloggen du läser på nu, valet av ämnen varierar kraftigt. Precis som grundaren skriver ”Ibland är det något intressant, ibland tipsar jag om något du inte bör missa men ibland är det bara ordbajs.” Den är inte relevant om du söker fackkunskap inom ett visst område. Samtidigt är den intressant och spännande att besöka då man aldrig vet vad man kommer mötas av.

I slutändan är det alltid det du söker som avgör vad som är relevant för dig!

About Patrik Nordkvist

Utvecklar kunder, affärer och försäljning. Över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD från snabbväxande bolag. Skapar Ökad försäljning och Ökad vinst. Läs mer på www.forsaljningschefen.se

Scroll To Top