Varför Microsoft köpte Minecraft

När nyheten att Microsoft köper Mojang, som ligger bakom bland annat Minecraft, för inte mindre än 2,5 miljarder dollar, ungefär 18 miljarder kronor, så tänkte jag att det är en dålig idé. Även om Mojang gjorde en vinst på lite drygt 800 miljoner under 2013, så kommer det ta lång tid innan Microsoft kan räkna hem pengarna.

Om vi antar att vinsten kommer att öka med 250% varje år, precis som den gjorde mellan 2012 och 2013, så tar det 3 år innan Microsoft har fått tillbaka sina pengar, och börjat göra vinst. Det är också en ökning som är ganska orimlig, då det innebär ett par hundra miljoner sålda licenser på tre år.

Så om vi antar att Microsoft inte kommer att sälja Minecraft-licenser för 18 miljarder kronor för att få tillbaka sina pengar, hur tänker dom då? Jag har en idé.

Idag är Minecraft byggt i Java, ett plattformsoberoende programmeringsspråk, vilket är en av grunderna för den stora succé det har blivit. Det spelar ingen roll om du kör Windows, OS X eller Linux, Minecraft fungerar på precis samma sätt.

Senare i år beräknas Microsoft släppa en ny version av sitt .NET Framework, kallat vNext. Den här nya versionen ska också vara plattformsoberoende. Jag tror att Microsoft planerar att bygga om Minecraft i .NET, för att tvinga sig själva att hålla utvecklingen av .NET i framkant på alla plattformar. Jag tror de till varje pris vill undvika den situation de hamnade i med Mono och Moonlight, där plattformarna för OS X och Linux halkade hopplöst efter.

En annan av succéfaktorerna hos Minecraft är alla moddar som finns. Dessa utvecklas av en uppsjö av programmerare, både amatörer och proffs. De väljer programmeringsspråket Java, eftersom det är vad som fungerar med Minecraft. När Microsoft släppt sin nya version av Minecraft, byggd i .NET så kommer moddarna också att behöva vara det, vilket kommer att locka ett stort antal utvecklare från Java till .NET. Jag tror att när dessa utvecklare får prova .NET så inser de att det är lika enkelt, bättre och fortfarande plattformsoberoende (nya .NET är dessutom Open Source), så därför kommer de fortsätta med .NET.

Ett problem Minecraft har är att det krävs ganska mycket datorkraft för att hantera en server med flera spelare. Jag tror att övergången till .NET löser en del av det problemet (teknisk mumbo jumbo: .NET har bland annat mycket bättre garbage collector än Java). Jag tror också att Microsoft kommer tillhandahålla två varianter av servrar för multiplayer-spel i Minecraft.

Dels tror jag att de kommer ha delade lösningar, där spelare kan betala för att få spela, ungefär som det fungerar med World of Warcraft. Microsoft har sin molnlösning Azure, med gott om datorkraft där jag tror de kan hantera servrar med ganska många spelare.

På Azure kan man idag hyra en färdigkonfigurerad server för lite olika ändamål. Jag tror Microsoft kommer tillhandahålla färdigkonfigurerade Minecraft-servrar, för den som själv vill ha kontroll över sin server. Det betyder att vem som helst, med bara ett par klick, kan sätta igång en Minecraft-server. Den som är tekniskt insatt kan sedan själv konfigurera den efter egna önskemål, och det är i princip plånboken som styr prestandan.

Det är vad jag tror, Microsoft har köpt Minecraft för 18 miljarder kronor, för att nå ut till en bredare plattform med sitt .NET Framework och för att marknadsföra sin molntjänst Azure. Vad tror du om det?

, , ,

About Ordbajsarn

Jag som kallar mig för Ordbajsarn heter egentligen Stefan Bergfeldt. Jag föddes på Falu lasarett i augusti 1978, och är uppväxt i Hedemora. Webbutvecklare, sökmotoroptimerare, entreprenör och gitarrist är andra saker man kan kalla mig, om inte Ordbajsarn passar. Jag driver konsultfirman CRS Webbproduktion, och har specialiserat mig på att ta fram kostnadseffektiva webblösningar till små- och medelstora företag.
View all posts by Ordbajsarn →