Sökmotoroptimering 101 – grunderna

Eftersom jag har ledsnat lite på att de som jobbar med sökmotoroptimering får det att låta som om de är raketforskare som håller på med någon form av magi, och en del till och med hävdar att de har hemliga avtal med Google, så tänkte jag att jag skulle lära dig allt du behöver veta om sökmotoroptimering. Bra va?

Vad är sökmotoroptimering?

Sökmotoroptimering är arbetet med att få en webbsida att värderas högt av sökmotorer. Ofta har kunden ett antal sökord där de vill ta förstaplatsen på till exempel Google. Detta strider egentligen mot Googles riktlinjer, som säger att du inte får göra något med avsikt att påverka deras värdering. Var inte orolig för det, de flesta tips jag kommer ge här är inte uppenbart med anledning att påverka rankingen (rankingen är din placering i resultatlistan på sökmotorn, även kallad SERP – Search Engine Result Page).

Hur gör man sökmotoroptimering?

Sökmotoroptimering består av två beståndsdelar som kallas on-page och off-page. On-page är det du gör på din egen sida för att optimera, medan off-page är det som sker utanför din sida. Båda beståndsdelarna är mycket viktiga för lyckad sökmotoroptimering, även om det i vissa branscher utan konkurrens går att klara sig med bara den ena. Jag kommer gå igenom båda delarna nedan.

On-page optimering

On-page optimering är alltså jobbet som sker på din egen sida, och syftet är att få sökmotorerna att förstå vad din sida handlar om. Det handlar dels om att se till att sidan är tillgänglig för sökmotorerna (dvs undvik flash), dels om att skapa ett innehåll som är tydligt. Se till att ditt (eller dina) utvalda nyckelord finns med i sidans titel, i rubriker, i brödtexten, i fet- kursiv- och understruken stil. Det gör det tydligt för sökmotorerna (och besökarna) att det är viktigt. Det är dock viktigt att inte överdriva, är det något som sökmotorerna ogillar så är det konstlat innehåll. Om du har hört talas om “keyword density” tycker jag du ska glömma det du har hört, använd dina nyckelord så ofta det känns naturligt.

Se också till att din html-kod är välstrukturerad, att du använder rubriknivåer och styckeindelningar, och inte använder tabeller för design. Det finns två viktiga anledningar till detta, dels gör det att sökmotorerna lättare kan följa flödet på din sida, dels gör det att skärmläsare (för personer med nedsatt syn) lättare kan följa flödet. Sökmotoroptimering är alltså inte bara bra för sökmotorerna, utan även synsvaga 😉

Kom ihåg också att bara sökmotoroptimera en sida för varje ord/fras. Försöker du optimera flera sidor kommer du ju att konkurrera med dig själv.

Off-page optimering

Off-page optimering sker alltså utanför din sida, det handlar om länkar från andra sidor, till sidan du vill optimera. Hur ska det gå till, tänker du kanske? Ja det är faktiskt inte så svårt som det låter. Kom ihåg att bara för att det inte är på sidan du ska sökmotoroptimera, så kan det vara en sida du kontrollerar.

Ett vanligt, och mycket enkelt sätt är att registrera sin sida i länkkataloger. Länkkataloger är sidor som bara listar länkar, ofta kategoriserade. Det kräver ofta inte så mycket jobb, men ger heller oftast inte någon jätteeffekt.

Ett annat sätt att skaffa länkar till sin sida är att skapa så kallade satellitsidor. Det är (ofta) små sidor med extremt nichat innehåll, som länkar till den sidan du vill sökmotoroptimera. Det här är ett mycket bra sätt att skapa starka länkar, men det kräver en hel del jobb. Det krävs också att satellitsajterna optimeras för att ge riktigt bra effekt.

Ett lagom mellanting är att skriva artiklar och publicera i artikelkataloger. Det ger ofta ganska bra länkar, och allt som krävs är att du skriver unika och bra artiklar. Med unika menar jag att många artikelkataloger nekar din artikel (eller tar bort den) om de hittar den på fler ställen.

Byta länkar är ofta ett bra sätt också, ge och ta helt enkelt. Kontakta andra sajtägare och byt länkar. Ofta vill du kanske inte länka från din huvudsajt, så då är satellitsajterna bra att ha även till detta. Ett annat bra ställe att byta länkar på är din blogg.

För du har väl en blogg? Bloggen är ett utmärkt ställe att byta länkar, och att skriva sig varm om sin sajt. Det är också ett bra ställe att få feedback från dina besökare.

Kommentera andras bloggar! De flesta bloggare tillåter (och uppskattar) när besökare lämnar avtryck. Läs intressanta bloggar, och kommentera. Lämna en länk till din sajt om man får, men skriv inte nyckelord som ditt namn. Många gör det, eftersom det är bra att använda nyckelord som länktext, men många bloggägare (inklusive mig) raderar sådana kommentarer. En raderad kommentar gör ingen nytta.

Gästblogga hos andra. Kontakta bloggare och be att få skriva inlägg, se till att skriva bra inlägg om du får. Alla vinner, du får länkar och bloggen får innehåll.

Slutord

Det är faktiskt inte så mycket svårare än så med sökmotoroptimering, nu kan du alla hemligheter. Tycker jag då att du ska sluta betala din sökmotoroptimerare? Nej det tycker jag absolut inte, eftersom de flesta företag som erbjuder tjänster inom sökmotoroptimering har helt andra resurser än vad du har. De har stora nätverk av sajter där de kan lägga länkar till dig, de har kontakt med sajtägare som gärna byter länkar, de har kontakt med bloggare som tillåter gästbloggning och de har programvara som registrerar dig i både länkkataloger och artikelkataloger. Du kan göra allt det här själv, men om du värderar din tid kommer det bli billigare att anlita proffs.

Lycka till!

About Stefan Bergfeldt

Jag som kallar mig för Ordbajsarn heter egentligen Stefan Bergfeldt. Jag föddes på Falu lasarett i augusti 1978, och är uppväxt i Hedemora. Webbutvecklare, sökmotoroptimerare, entreprenör och gitarrist är andra saker man kan kalla mig, om inte Ordbajsarn passar. Jag driver konsultfirman CRS Webbproduktion, och har specialiserat mig på att ta fram kostnadseffektiva webblösningar till små- och medelstora företag.