Category Archives: personligt

Ett foto om dagen 2013

I ungefär två och ett halvt år har jag använt en app som heter Everyday, som varje dag klockan 11:00 säger till mig att ta ett självporträtt. Under 2013 blev det 358 fotografier, några missades av olika anledningar. Nu har jag satt ihop detta till en film, på just över en minut. Du kan se resultatet här:

Värt att notera är att jag varken klippt eller rakat mig på hela året, mer än ansat lite skägg på kinderna. Det är roligt att se hur det växer.

Jag gjorde samma sak för ett år sedan, den filmen satte jag också musik till. Den blev lite längre, och finns här:

Jag tycker det är jätteroligt att följa hur mitt utseende förändras över tid. Vad tycker du?

Sprid detta ordbajs vidare
Created by disruptive.nu
screenshot 2013-12-19 kl. 12.31.41

Spotify Free

Tack vare en olycklig tillfällighet hade jag inga pengar på kontot när mitt Spotify Premium skulle betalas för någon månad sedan. Jag har inte använt Spotify så jag gjorde inget åt det. Sen lanserades nya Spotify Free, som jag fick för mig att testa.

Det nya, om du skulle ha missat det, är bland annat att man kan använda Spotify i mobilen utan att behöva ha Premium (läs mer här). Det finns en begränsning som gör att du inte kan välja låt. Det kallas Shuffle Play, och du väljer en artist, ett album eller en spellista, så slumpar Spotify fram låtar åt dig. Skulle den aktuella listan vara för kort kompletterar Spotify automatiskt med liknande låtar. Naturligtvis är där också reklam.

Jag provade det här i helgen när jag var ute och körde bil, och en sak slog mig. Det är precis som jag lyssnar på musik. Endast i extrema undantagsfall väljer jag en specifik låt, oftast ett album eller en spellista, och jag slumpar nästan alltid ordningen.

Så hur påverkar det här mig, kommer jag fortsätta köra Free, eller kommer jag att uppgradera till Premium? Faktum är att det för mig är ett svårt val. Spotify Free ger mig precis det jag vill ha, och så länge reklamen är varierad och som hittills ofta handlar om artisters nya låtar så uppskattar jag faktiskt den också. Betalar jag så blir det lite krångligare att spela musik som jag vill, och jag “missar” reklamen.

Just det, jag glömde en detalj, när man kör Free får man inte samma ljudkvalitet som man får om man uppgraderar till Premium, men jag hör ärligt talat ingen skillnad. Jag förstår att det finns gott om audiofiler där ute som blir upprörda, men många års harvande i en källarlokal med alldeles för hög volym har satt sina spår.

Jag tänker inte betala nu, precis inför jul. Jag prioriterar lite andra saker just nu, men sen kommer jag antagligen att återgå till mitt Spotify Premium och den främsta anledningen är att jag tycker att artisterna ska ha betalt. Huruvida artisterna egentligen får betalt när jag lyssnar på Spotify är en helt annan fråga, som får behandlas i ett annat inlägg.

Använder du Spotify? Betalar du?

Sprid detta ordbajs vidare
Created by disruptive.nu
toyota

När ska bilen besiktas?

En fråga som bilägare ganska ofta ställer sig själva är: När ska jag besikta bilen? Tack vare tabellen på sidan jag länkar till är det enkelt att komma ihåg.

Ett annat sätt är ju att ta den tiden som automatiskt bokas åt dig, bara betala fakturan och lägg in i kalendern, så blir det inga bekymmer. Det är ju ett sätt som passar ganska bra för alla med ganska nya bilar. De som kör bilar som kräver lite mer kärlek för att gå igenom besiktningen brukar ju också vilja styra tiden lite närmare. Då får man boka själv, och det är viktigt att hålla reda på när bilen får körförbud om man inte hunnit besikta.

Själv hör jag till den lyckliga skara som kör tillräckligt ny bil för att faktiskt helt slippa besiktningen. Första två åren är nya bilar befriade från besiktning, och det känns riktigt skönt. Eller det är egentligen inte besiktningen jag är glad att slippa, det är mer vetskapen att väldigt lite krånglar på en ny bil.

Vad kör du för bil, och vet du när du ska besikta den?

Sprid detta ordbajs vidare
Created by disruptive.nu
Ordbajsaren

Är det relevant?

När jag hör Ordbajsarn kommer jag att tänka på en medarbetare som jag hade för mycket länge sedan. Han hade en fast tro på att han var den ultimata säljaren. Han var långt ifrån en duktig säljare. När jag lärde känna honom lite bättre förstod jag att det var hans föräldrar som hade påverkat hans karriärsval. ”Du pratar så mycket så du blir en perfekt säljare”
Han var verkligen en ”ordbajsare”, hans kundmöten fylldes av för mycket ord, alldeles för ostrukturerat för att bli framgångsrik som säljare.

Samtidigt var han en av de mest uppskattade kollegorna och blev vän med många potentiella kunder. För i allt hans babblande fanns det en massa vettigt, han var omtänksam, han kunde lite om mycket och han gillade människor.

Man skämtar elakt om att säljare pratar för mycket. Oftast är det just tvärtom, de ställer frågor för att se om det de erbjuder är relevant för dig. Att försöka sälja 10 kg tvättmedel till en singelkille som fortfarande tvättar hos mamma är slöseri med tid för alla. Att å andra sidan ringa och erbjuda försäkringsrådgivning till två nyblivna föräldrar är i högsta grad relevant. Jag vet själv hur glad jag blev av just ett sådant samtal, för att reda ut barnförsäkringar, livförsäkringar och allt annat som blev viktigt när man blev förälder.

För att lyckas som säljare behöver du vara relevant för den potentiella kunden. För att knyta en djupare relation behöver du omvänt spänna över ett större område och kunna variera dina ämnen och diskussioner.

Det senare påminner lite om bloggen du läser på nu, valet av ämnen varierar kraftigt. Precis som grundaren skriver ”Ibland är det något intressant, ibland tipsar jag om något du inte bör missa men ibland är det bara ordbajs.” Den är inte relevant om du söker fackkunskap inom ett visst område. Samtidigt är den intressant och spännande att besöka då man aldrig vet vad man kommer mötas av.

I slutändan är det alltid det du söker som avgör vad som är relevant för dig!

Sprid detta ordbajs vidare
Created by disruptive.nu
skarmavbild_2013-05-23_kl._16.37.58

En annan syn på Kristian Gidlunds död

Min sambo gråter över att Kristian Gidlund har lämnat oss, det gör inte jag. Missförstå mig inte, det är ju knappast så att jag har önskat livet ur pojken, jag har bara en annan syn på det hela som gör att jag inte gråter.

Jag minns första gången jag såg Sugarplum Fairy. Det måste ha varit en av bandets första “större” spelningar. Jag sätter större inom citationstecken eftersom grabbarna spelade på den minsta scenen på festivalen Rock for Moc. Det var som sagt den minsta scenen, den som bestod av ett gäng lastpallar. Grabbarna var mer eller mindre skitkassa, men hade så mycket attityd. Jag minns att jag gillade attityden, men inte musiken. Själv var jag på festivalen för att spela med mitt band Sverkers på den stora scenen. För oss var det kanske höjdpunkten på vår “karriär”, för Sugarplum Fairy var det bara början.

Nu skulle ju detta inlägg inte handla om Sugarplum Fairy, och än mindre om Sverkers, utan om Kristian Gidlund och hans tragiska bortgång. Ja, även om jag inte har gråtit så är det tragiskt. Det är alltid tragiskt när allt för unga människor dör, och cancer är rent ut sagt förjävligt.

Jag gråter inte, eftersom jag inte kan förmå mig att vara ledsen. Kristian har varit svårt sjuk i cancer i två år, för honom måste det vara en lättnad att äntligen få slappna av, att slippa smärtan. Att gråta för den befrielsen känns själviskt. Jag menar förstås inte att du som gråter är självisk, men det är så jag ser på det.

Kristian blev bara 29 år gammal. Kristian hade cancer i två år. Förstår du vart jag vill komma?

Om himlen är rättvis har Club 27 äntligen fått en trummis, bandets äldsta medlem. Cancern borde ha tagit honom redan för två år sedan, men som genom något slags mirakel lyckades Kristian Gidlund överleva i två år innan cancern blev honom övermäktig.

Jag kan inte vara ledsen för Kristian, som nu lirar trummor med legender som Jim Morrison, Jimi Hendrix, Janis Joplin och Kurt Cobain. Däremot kan jag vara ledsen för att cancern tar människors liv, oftast alldeles för tidigt. Jag kan vara ledsen för anhöriga som känner saknad och jag kan vara ledsen att vi inte tar tillfället i akt att leva när vi har chansen.

Slutligen, har du inte lyssnat på Kristians sommarprat från i somras, då är det hög tid att du gör det nu. Jag gjorde det när jag körde bil, det avråder jag dig från att göra. Jag skrattade och grät om vartannat, speciellt åt valet av låtar. Till exempel Håkan Hellströms “Man måste dö några gånger innan man kan leva” som du kan se nedan.

Fuck cancer!

Dela mina tankar om Kristian Gidlunds död
Created by disruptive.nu
beard-2

Magiskt skägg

Att skägg är snyggt, det vet vi alla (eller?). Men här är en kille med magiskt skägg, man kan inte annat än bli imponerad.

Det är ju inte utan att man blir lite inspirerad att göra något liknande själv ;)

Sprid detta ordbajs vidare
Created by disruptive.nu
boxer-robert

Boxer – en helveteshistoria

Det här är ett exempel på hur sälj och kundtjänst inte bör bete sig. Bara en gång tidigare har jag blivit lika lurad av ett företag som jag har blivit av Boxer nu, och den gången ställde företagets kundtjänst allt tillrätta utan att jag behövde krångla. Ett enkelt telefonsamtal och sen var det löst. Tyvärr har Boxer skött det här helt ruttet.

Det började när jag skulle bli sambo, och i huset vi flyttat till finns en vanlig TV-antenn vilket gör att Boxer liksom är det enda alternativet om man vill ha ett kanalutbud utöver de fria kanalerna. Eftersom ingen av oss har speciellt bra ekonomi bestämde vi oss för Boxer Flex 8, som skulle kosta 99kr i månaden för nya kunder. Vi tog också två extra-kort så barnen kan få TV i sina rum, vilket skulle kosta 120kr i månaden. Säljaren vi pratade med den gången skötte allt snyggt, och vi fick precis det vi beställt, till det pris han lovat. Vi fick hem den CA-modul som ingick, och de tre korten och allt var frid och fröjd. Sedan började problemen.

Första problemet var att fakturan skickades till fel adress. Inte den adressen vi uppgett att vi skulle flytta till, inte den adressen jag flyttade från (och som stod i folkbokföringen när vi beställde), inte adressen jag hade innan det, utan en adress jag hade ännu tidigare. Jag har varit Boxerkund tidigare, men inte heller den adressen jag bodde på då användes. Lyckligtvis bodde ett ex på den adressen, så jag fick fakturan av henne, men hon höll redan då på att flytta. Jag ringde Boxer och påpekade att dom inte kan skicka fakturor dit, för jag kommer inte få dem. Tydligen gjorde de inte det, för igår fick jag en påminnelse på en faktura jag inte har sett. Jag har ännu inte hunnit ta striden för att slippa påminnelseavgiften på denna, men tro mig, jag ska.

Nästa problem kom ganska snart efter att vi hade flyttat ihop och kopplat in grejerna. Flytten gick 16/6, och efter lite drygt en vecka insåg vi att åtta kanaler var för lite för att tillfredsställa behoven hos fyra personer, varför vi hörde av oss till Boxer för att höra vad en uppgradering till Boxer Max skulle kosta. Här står ord mot ord, mellan oss och Boxer, men jag har blivit lovad att få höra ljudinspelningen från samtalet. Vad som är helt säkert är att vi resonerade att det var värt det, eftersom prisskillnaden var så liten. Boxer hävdar att vi har accepterat ett pris på 274kr + 120kr för extrakorten.

Tydligen är det så att det där erbjudandet som gäller nya kunder inte gäller befintliga kunder. Jag förstår tanken, men vi hade ju varit kunder tillräckligt kort tid för att ångra köpet enligt distansköpslagen, alltså vi hade inte ens fått den första fakturan. Förutom att jag är relativt säker på att vi blev erbjudna det lägre priset, låt oss bortse från det. Verkar det inte rimligt att erbjuda det där erbjudandet ändå?

Jag har svårt att se hur vi resonerade att skillnaden mellan 99 och 274 var liten, extremt svårt. Jag kan däremot lätt tänka mig att vi fått höra 279kr totalt, för både Boxer Max och extrakorten, eftersom det är det innebär de 159kr per månad som Boxer marknadsför att Max kostar första året. Det innebär ju en skillnad på 60kr i månaden, vilket inte är så mycket. Vi fick heller ingen orderbekräftelse på detta, för om vi hade fått det hade vi garanterat reagerat. Jag misstänker att orderbekräftelsen har skickats till fel adress, om den har skickats alls.

I den här beställningen hävdade säljaren också att vi inte kan använda våra CA-moduler, eftersom de inte har stöd för HD. Därför behöver vi en digitalbox. Vi försöker protestera, gillar bekvämligheten med en fjärrkontroll mer än vi gillar HD-sändningar, men säljaren står på sig och förklarar att den ändå inte kommer att kosta en enda krona. Till slut ger vi med oss och tackar ja till boxen. Det där med att den inte skulle kosta något var inte sant, på fakturan vi fick kostar den 99kr i frakt. Inga stora pengar, en vi har ändå blivit lurade. I ett senare samtal visar det sig också att bindningstiden har blivit 24 månader istället för 12 månader.

Nästa problem kommer när en säljare ringer upp och säger att jag ska få ett kanonerbjudande, jag skulle få CMore Max för 159kr i månaden. Ett kanonerbjudande verkligen, eftersom vi är sportintresserade i familjen, men hade bestämt oss för att 339kr i månaden för CMore Max är för mycket. Säljaren berättar att paketet innehåller alla CMore-kanaler, samt CMore Play och gäller första året. Priset han erbjuder säger han innebär 65% rabatt, vilket förvisso inte stämmer, men om man tittar på CMores hemsida så kostar CMore Max 449kr per månad, och då stämmer rabatten. Min tanke var att han ville få rabatten att framstå som så mycket som möjligt. Detta samtal fick jag på en fredag, och jag ber honom återkomma på måndagen så jag får prata med familjen. På måndagen återkommer säljaren, och jag accepterar erbjudandet.

På tisdagen försvinner alla CMore-kanaler, varför min sambo ringer till kundtjänst, som hävdar att jag har beställt CMore Family för 229kr per månad. Självklart hävdar sambon att så inte är fallet, och här börjar det riktiga helvetet, men också saker som talar för min sak. En sak kundtjänst säger är till exempel “Är du säker på att han (dvs jag) inte blandar ihop det med Boxer Max, som ju kostar 159kr per månad“. Nej, jag är helt säker på vad jag har blivit lovad. Sedan dess har det varit samtal till Boxer i princip dagligen, och jag har blivit lovad att få prata med en chef, som ska ringa upp. Men det tar sån tid därför att det “är ett komplext problem“? Till slut fick jag ändå prata med en ansvarig, som skulle ta fram ljudinspelningarna. Se där, hur svårt hade det varit att göra det från början?

Nu är problemet istället att hon hävdar att vi blivit tydligt informerad om vad Boxer Max skulle kosta, och att vi har godkänt detta. Problemet med CMore blev löst idag, men inte direkt på det sätt jag hade hoppats. Vi fick beställningen hävd, vilket väl är en okej lösning, men det känns helt absurt att säljarna ändå hävdar att dom har informerat mig om precis vad jag beställt. Den ansvariga på säljteamet hävdar att de där 65% var en siffra säljaren bara drog till med, och att han absolut inte kan ha koll på något annat pris än Boxers. Jag tycker det verkar otroligt att han skulle dra till med en siffra, och den visar sig stämma exakt. Den ansvariga på säljteamet hävdar också att “det förstår ju du också att han inte kan erbjuda dig all sport, vi sänder ju inte ens all sport“. Nej, jag är ju inte dum i huvudet, man får ju förutsätta att han med all sport menar samtliga CMores sportkanaler.

Så nu står jag här, utan CMore-kanaler och ska tydligen betala 40% mer än jag egentligen vill. Vad kan man som konsument göra? Har du varit med om något liknande?

Uppdatering

Historien har fått en fortsättning, som du kan läsa här.

Varna din omgivning för Boxers metoder
Created by disruptive.nu
2012-08-22 20.40.27

Svensk kultur

Idag är det söndag, och av vad jag kan läsa på facebook är många bakis idag. Det är liksom lite standard att på söndagar är man bakis, för på lördagar super man.

I höstas läste jag en väldigt bra krönika, signerad Fredrik Backman, du kan läsa den här: http://cafe.se/till-botten-med-spriten/. Fredrik skriver ofta väldigt roligt, men just den här artikeln är väldigt allvarlig.

Den handlar om vår svenska akoholkultur, som faktiskt är helt störd. Vad är det vi håller på med egentligen?

Alltså, jag påstår inte att alla måste bli nykterister. Jag tänker själv inte bli nykterist, jag älskar öl. Men tänk till lite, vad är det egentligen vi håller på med?

Har du varit nykter på en fest någon gång? Har du tänkt på vad dina onyktra vänner säger till dig? “Kör du?“, “Är du gravid?“, “Men vafan då för då?“. Det är liksom inte okej att vara nykter, om man inte är gravid eller kör bil. Eller om man faktiskt dricker lite, men inser att det är en dag imorgon, “Kom igen nu då, sveeeep” eller liknande.

Vad är det för jävla kultur vi har?

Varför är det så konstigt om man inte vill bli aspackad? Varför är det så konstigt om man hellre smuttar på en fin whisky hela kvällen, än dricker tio starköl? Varför är det konstigt om man hellre dricker två riktigt goda öl, än tio billiga?

Läs Fredriks krönika, han säger det så mycket bättre än jag, men hur som helst, tänk till innan du hetsar någon att dricka nästa gång. För den allra bästa anledningen att inte dricka, det är inte “jag kör” eller “jag är gravid“, det är “jag vill inte“, och det ska inte behöva ifrågasättas!

Sprid detta ordbajs vidare
Created by disruptive.nu
alzheimer

För att bloggen inte ska glömmas bort

Det är bäst att jag skriver ett inlägg för att bloggen inte ska glömmas bort. Nej, det är inte att Du ska glömma bort bloggen jag är orolig för, det är att jag ska glömma bort den. Uppdateringsfrekvensen här är lite i lägsta laget, och ju längre tid det går mellan desto större blir steget att ta för att skriva något. Därför skriver jag ett inlägg för att påminna mig själv att jag behöver skriva ibland.

Sen är det naturligtvis så att varje gång jag skriver något ökar trafiken lite, och det är ju trevligt. Jag älskar statistik, och tittar med spänning på Google Analytics varje gång jag har postat ett nytt inlägg. Jag gillar att se varifrån i världen mina besökare kommer, och vilka källor det är som genererar trafik.

Den största trafikkällan är Google, och det populäraste inlägget är Sanningen om SFI-bonus, där jag reder ut vad som egentligen gäller om den SFI-bonus som det pratas felaktigt om i sociala medier. När jag postar nya inlägg däremot kommer det mycket trafik från sociala medier, och främst från Twitter. Facebook kommer ganska långt efter, på andra plats. Tittar man däremot ett dygn efter publiceringen har trafiken från Twitter mer eller mindre stannat helt, medan Facebook fortfarande levererar besökare.

Sånt här tycker jag om att nörda ner mig i :)

Sen har jag hört önskemål om ny design på bloggen, med bättre anpassning för mobila enheter. Vad tycker du, lämna en kommentar!

Sprid detta ordbajs vidare
Created by disruptive.nu
images

SMS-biljett med Västtrafik

Förra helgen var jag, tillsammans med några av kollegorna på Paloma, till Göteborg för att delta i knytkonferensen WebCoast. Det var en helt fantastisk upplevelse, och jag fick möjlighet att träffa många intressanta människor.

Det enda som kunde varit bättre var det nya SMS-biljettsystemet som Västtrafik har infört.

Förr var det ju bara att skicka ett sms, så fick man en biljett. Du kanske har provat? Mycket smidigt, man behöver inga kontanter, inget åkband, inget krångel. Det enda som behövs är en mobiltelefon.

Sedan första februari i år (2013) duger inte detta längre. Västtrafik nöjer sig inte längre med att få betalt för biljetten, de måste också veta vem som betalat. Nu ska vi väl inte skylla allt på Västtrafik, det är mobiloperatörerna som inte längre erbjuder tjänsten, till följd av någon ny lag. Hur som helst påverkar detta Västtrafiks sätt att sälja biljetter.

Västtrafik har valt att inte använda mobiloperatörernas nya WyWallet, utan istället låter de resenärerna registrera sig på Västtrafiks hemsida. Det är ju jättebra för den som bor i Göteborg och vet om detta. För mig som turist innebär det att jag måste registrera mig via mobilen, i snöstorm, mitt i natten. Lyckligtvis har jag iallafall en smartphone, med fri surf.

Jag försökte alltså surfa in på västtrafik.se från min telefon. Den är inte speciellt bra anpassad för att visas i en smartphone, vilket känns extremt märkligt. På den lilla skärmen, med stelfrusna fingrar lyckades jag iallafall till slut registrera mig. Efter registreringen är det bara att skicka ett sms, precis som det var innan den här reformen. Låt oss säga såhär, det var tur att det inte kom någon kontrollant. Jag var klar med mitt biljettköp strax innan vi skulle kliva av bussen, och då hade vi ändå bytt buss en gång på vägen.

Några saker jag reflekterar över den här natten är:

  • Hur åker jag buss om jag är turist och inte har smartphone?
  • Hur fungerar det för utländska turister?
  • Det var väldigt svårt att se om det gällde nattaxa 22.45 på natten.

Eftersom jag jobbar med webbutveckling tycker jag att det är extremt märkligt att man väljer att ha en interaktiv karta i bakgrunden på sajten, även när besökaren använder en mobiltelefon. Det är också en hel del andra saker som skulle kunna fungera mycket bättre.

Om någon på Västtrafik råkar läsa detta (jag hoppas ni bevakar ert varumärke) och tänker att “Fan, han har rätt, vi behöver hjälp”. Tveka inte att kontakta mig. I menyn finns alternativet Kontakta mig, som tar dig till ett kontaktformulär. Väl där hittar du mina andra kontaktuppgifter också, i högerkant på sidan.

Jag skulle väldigt gärna vilja höra mina läsares erfarenheter och tankar om SMS-biljetter, inte bara hos Västtrafik utan också hos andra leverantörer. Lämna en kommentar är du snäll.

Sprid detta ordbajs vidare
Created by disruptive.nu
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...