Nyhetsbrev – ett exempel på hur man inte gör

Jag fick just ett nyhetsbrev i min inkorg, och reagerar på hur många fel man kan göra. Du som följer min blogg vet säkert att jag jobbar åt Paloma, som erbjuder ett verktyg för nyhetsbrev (bland annat), därför har jag lite koll på hur man bör göra.

Nyhetsbrevet fick jag från Payson, och blev mycket intresserad av innehållet.

Rubriken lyder Snart dags för julhandel – Nytt test API hos Payson.

Eftersom jag precis just nu sitter och integrerar en betallösning från Payson i Palomas nya eventverktyg Magnet fann jag detta mycket aktuellt och intressant. Jag var i kontakt med Payson tidigare i höst för att höra om det gick att testa integrationen, men fick veta att det inte gick. Man måste testa betalningen skarpt.

När jag följer länken i nyhetsbrevet för att läsa om testning kommer jag till dokumentationen över Paysons API. Under stycket för testning finner jag följande text:

No test environment is available at the moment for this API. This means you have to test with live transactions.

A way to minimize the fees involved is to deposit money on one payson account and use that as a buyer account and then after completed payment to your merchant account you can just return the money to the buyer account via https://www.payson.se/sendmoney/. Payment using existing funds from an account does not incur any fees.

In the case of invocies no fees and no actual invoices are issued until you mark them as shipped and shipped invoices can be credited.

Vän av ordning som jag är vill jag tipsa Payson om detta, men finner att nyhetsbrevet är skickat från noreply@payson.se, det verkar alltså inte som att Payson vill ha feedback på innehållet. Detta är ett klassiskt misstag, i vårt moderna samhället räcker det inte med enkelriktad kommunikation. Som företag måste du visa att du bryr dig om dina kunder, och att deras åsikter är viktiga. Det finns ingen e-postadress i nyhetsbrevet (utom min) däremot ett telefonnummer och en besöksadress. Där går gränsen för mitt engagemang.

Eftersom jag blir lite sur över det dåliga innehållet i nyhetsbrevet vill jag avregistrera mig, men det finns ingen avregistreringslänk heller. Jag är medveten om att eftersom vi har en affärsrelation är det inte nödvändigt enligt lag att ha en avregistreringslänk, men det hör till god sed att ändå låta mottagaren avsäga sig nyhetsbrevet.

Hoppas att Payson lär sig något av detta, ni ska vara helt säkra på att om det hade gått att svara på nyhetsbrevet hade jag gjort det. Nu blev det ett irriterat blogginlägg istället.

Jag hoppas att någon mailar mig när jag faktiskt kan testa min integration (mina kontaktuppgifter är lätta att hitta).

I övrigt kan jag verkligen rekommendera Payson som betaltjänst. Enkel och prisvärd, och när jag kommer kunna testa integrationen är jag helt nöjd 🙂 Men när det gäller nyhetsbrev har de en del att lära. Välkommen att kontakta Paloma, här finns gott om kompetens och ett riktigt bra verktyg.

UPPDATERING
Nu finns där information om test-API, me so happy 🙂

,

About Ordbajsarn

Jag som kallar mig för Ordbajsarn heter egentligen Stefan Bergfeldt. Jag föddes på Falu lasarett i augusti 1978, och är uppväxt i Hedemora. Webbutvecklare, sökmotoroptimerare, entreprenör och gitarrist är andra saker man kan kalla mig, om inte Ordbajsarn passar. Jag driver konsultfirman CRS Webbproduktion, och har specialiserat mig på att ta fram kostnadseffektiva webblösningar till små- och medelstora företag.
View all posts by Ordbajsarn →