Lyssnar Instagram på oss?

Det har ju ryktats om att våra smartphones lyssnar på oss, och jag har råkat ut för några saker som faktiskt tyder på det. Jag tänkte berätta lite om det här.

Det första jag reagerade på var för ganska länge sedan, jag pratade med min sambo i telefon när jag var på jobbet, det här var på fredagen tror jag. Jag skojade om att vi skulle köpa en “flaska medvind” till helgen. Medvind är Explorer Vodka (som har en segelbåt på etiketten), och varken jag eller sambon dricker sprit speciellt ofta, det var helt på skoj. På lördagen satt jag hemma och tittade igenom Instagram och möts av reklam för just Explorer Vodka. Jag har aldrig fått reklam för Explorer Vodka innan, och det har aldrig hänt igen efter det. Läskigt, eller hur… Men visst skulle det kunna vara en slump också.

I måndags blev det av olika anledningar väldigt sent, så vi tog en sväng förbi Circle K och köpte varsin French HotDog på vägen hem.

Dagen efter skulle jag köpa dricka, en Coca-Cola och en Loka med smak av päron. När jag var in på Willys hittade jag inte Loka päron, så det blev en Premiere Bordsvatten med smak av päron istället. Det fanns Loka Crush Päron, men det var inte det vi ville ha. Senare på kvällen fick jag reklam på Instagram, för just Loka Päron (bild här intill). Erkänn att det är läskigt. Såklart det kan vara en slump, men varför skulle det då vara just päronsmak på reklamen? Vi ska såklart inte avfärda möjligheten att det är en slump, för det kan det mycket väl vara, men det är nu det börjar bli intressant.

När den här reklamen dök upp började vi prata om det där med att telefonerna kanske lyssnar på oss, och hur vi skulle kunna kontrollera det. En idé var att säga McDonalds jättemycket till telefonen, men sen insåg vi att just McDonalds gör ju ändå väldigt mycket reklam på Instagram, så därför blir det inget bra test. Sambon kom på att det kanske skulle vara en bra grej att prata om Profil. Brorsan dubbelkollade om hon menade kondomerna, och jo nog var det kondomerna hon menade allt. Kondomer är ju något jag aldrig googlat på eller skrivit om i sociala medier osv, så det var ju en bra grej.

Jag började prata om att det kanske var dags att köpa en motorsåg, som någon slags 40-årskris. Motorsågar har jag heller aldrig nämnt på internet, eller sökt efter. Min tanke var att det kanske skulle vara en intressant grej om det dök upp som reklam.

Kanske en halvtimme efter det här samtalet tittade jag på Instagram, och detta är vad jag fick upp för reklam.

Det är alltså reklam för kondomer, förvisso inte Profil men däremot Durex. Jag har aldrig sett reklam för Durex innan, och inte heller efter. Det dök också upp reklam för French HotDog på Circle K. Där var också reklam för McDonalds, men det är det ofta.

Vi har såklart fortfarande inte bevisat något, men du måste ju erkänna att det finns saker som tyder på att vi är avlyssnade. Jag började googla lite, och jag är inte ensam om att ha upptäckt detta. En snubbe på Twitter menade på att det har bevisats att telefonerna inte avlyssnar oss, men han hänvisade också till en källa som faktiskt erkände att vad de faktiskt har bevisat är att ljudfiler inte skickas iväg. Däremot framhåller de att det är fullt möjligt att telefonerna transkriberar (alltså översätter till text) vad vi säger och skickar detta på något vis.

Kanske skickas inte allt över, utan det kanske letas efter vissa nyckelord redan i telefonen och bara skickas en signal om att vi har sagt det ordet. Jag har på inget sätt någon idé om hur det går till, eller något som ens liknar något bevis för att vi faktiskt blir avlyssnade, men detta är en helt sann berättelse om vad jag varit med om.

Vad tänker du när du läser detta?
Har du varit med om något liknande?

 

About Ordbajsarn

Jag som kallar mig för Ordbajsarn heter egentligen Stefan Bergfeldt. Jag föddes på Falu lasarett i augusti 1978, och är uppväxt i Hedemora. Webbutvecklare, sökmotoroptimerare, entreprenör och gitarrist är andra saker man kan kalla mig, om inte Ordbajsarn passar. Jag driver konsultfirman CRS Webbproduktion, och har specialiserat mig på att ta fram kostnadseffektiva webblösningar till små- och medelstora företag.