Ett viktigt steg att ta för miljön

För några dagar sedan läste jag en intressant artikel på Tesla Club Sweden, om hur olika transportmedel påverkar miljön. Det som är intressant är att den tar hänsyn till mer än det vanliga, se det viktiga diagrammet här:

Det som är intressant i det här är egentligen hur tunnelbana och elbil sticker ut. Tunnelbana är det allra bästa för miljön, mest eftersom de tar så otroligt många personer. Miljöpåverkan räknas ju här i gram per personkilometer. Det är också anledningen att flygplan inte är sämre, de tar många människor väldigt långt. Det som tyvärr saknas i jämförelsen är tåg.

Min poäng i det här är att politikerna i Stockholm tjatar om kollektivtrafik (ja det här gäller även Miljöpartiet), och bor man i Stockholm så bör man naturligtvis ta tunnelbanan i första hand. I resten av landet har vi inte riktigt samma möjligheter. Här i Falun går det en del bussar, men långt från så ofta som man skulle behöva, vilket resulterar i att man tar bilen. Just i Falun har politiker försökt lösa det genom att minimera antalet parkeringsplatser, men det får ju som resultat att trafiken blir värre eftersom så många bilar bara åker och letar efter parkeringsplats.

Tittar vi på diagrammet ovan så inser vi att elbilar skulle göra mycket stor skillnad för miljön, samtidigt som de inte skulle innebära samma begränsning som kollektivtrafiken faktiskt gör på landsbygden. Bor man utanför stadskärnan på landet går det kanske en eller i bästa fall en handfull bussar om dagen, det går inte att få livet att gå ihop med så få bussar. Vi behöver titta mot våra grannar i väst, Norge. I Norge är Teslas Model S den mest sålda bilmodellen. Den är idag den överlägset bästa elbilen, men vi kan väl anta att det snart dyker upp fler, iallafall om mina förslag går igenom.

Om vi kraftigt subventionerar rena el-bilar (i Norge kostar en Tesla Model S ungefär hälften så mycket som i Sverige), och varför inte göra hela momsen avdragsgill för el-bilar, så kan vi bygga upp en mer hållbar fordonsflotta i Sverige.

Den nya Tesla Model X beräknas ju kosta ungefär hälften av Model S, och med kraftiga subentioneringar liknande de i Norge borde en sådan kosta ca 200-250 000kr vilket inte alls är speciellt mycket för en ny bil. Tvingar man sedan statliga Vattenfall att bygga laddstationer där det är gratis, eller extremt billigt, att ladda så kommer det naturligtvis vara ytterligare ett starkt incitament för folk att välja en el-bil.

Tänker man sen på vilken skillnad det här kan göra för landsbygdsbefolkningen så är det hur stort som helst. Utanför storstadsområdena är folk helt beroende av bil, och kan de köra el-bil så minskar miljöpåverkan till mindre än hälften.

Är det inte precis den här revolutionen vi har väntat på? Det är nu vi kan visa att vi är ett land som värnar om miljön, och har ett Miljöparti i regeringen. Visa lite handlingskraft och genomför det här nu.

Vad tycker du, kära läsare, om mina idéer, är jag något på spåren eller är jag helt ute och cyklar? Lämna en kommentar.

  • Robert Friberg

    Det bästa vore om vi alla var ute och cyklade!

  • ecoloving

    Diagrammet tar inte hänsyn till bussar med förnybart bränsle. Dessutom är det inte så enkelt som att se till personkilometern. Det är även totala mängden personkilometer per person och då blir det stor påverkan om en normalsvensson utöver att ha en massa personkilometrar av olika slag även åker långa flygresor ev. ett par eller några gånger per år.