1165440_39445166

Dominera SERPen

En vanlig fråga jag får är hur kan jag dominera SERPen? Nej, nu ljuger jag faktiskt lite. De flesta av mina kunder har ingen aning om vad tusan SERP betyder, och det ska dom inte behöva heller. Det betyder Search Engine Result Pages, dvs resultatet av en sökning. Alltså frågar dom inte hur dom kan dominera SERPen, utan snarare hur dom kan få mer trafik från Google.

Det är faktiskt inte så svårt, teorin är ganska enkel. För att göra det riktigt enkelt så tänker jag spalta upp några punkter här, för att underlätta ytterligare för dig, när du vill dominera SERPen.

  1. Trafik är inte målet!
    För de allra flesta är trafiken inte målet, utan vägen. För de flesta företag handlar det om att få nya kunder, eller kanske prenumeranter på ett nyhetsbrev. Att ha ett mål är alltid jätteviktigt, inte bara när det gäller sökmotoroptimering.
  2. Sökningar som ger avslut!
    Det kanske låter som en svår fråga, men om du har bra analysverktyg (jag rekommenderar Google Analytics) kan du ta reda på vilka sökningar det faktiskt är som konverterar.
  3. Ord med rätt trafik!
    Du kan också via Googles Nyckelordsverktyg få reda på ungefär hur många som söker på olika ord och fraser varje månad. Här kan du jämföra sökvolymer för olika ord för att hitta ett som har stor volym. Glöm bara inte bort punkt 2.
  4. Optimera on-page!
    Nej, det är inte grekiska, det betyder att din sida behöver vara optimerad för att matcha det önskade nyckelordet. Det är dock en del att tänka på, och den här artikeln har inte plats för hela den guiden. Jag rekommenderar Pineberrys analys, där du kan se hur din sida presterar.
  5. Optimera off-page!
    Mer grekiska. Här innebär det att du ska skaffa länkar till din sida. Du behöver en varierad typ av länkar, från bloggar, bloggkommentarer, sociala nätverkssidor, länkkataloger, artikelkataloger, länkbyte osv. Alla länkar är bra länkar, och kan du få in nyckelordet i länktexten är det extra bra. Bildlänkar är generellt sämre, men klart bättre än inget. Det här är den allra enklaste delen, men det kräver mycket jobb.

Så, nu var den artikeln skriven! Hoppas du har användning för den. Har du det får du naturligtvis gärna länka till den. Har du frågor går det bra att ställa dem i kommentarsfältet, där kan du också lämna egna tips.

Nu ska jag sätta igång att jobba med punkt 5 och skaffa länkar med länktexten snickeri.

Sprid detta ordbajs vidare
Created by disruptive.nu
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

About Ordbajsarn

Jag som kallar mig för Ordbajsarn heter egentligen Stefan Bergfeldt. Jag föddes på Falu lasarett i augusti 1978, och är uppväxt i Hedemora.Webbutvecklare, sökmotoroptimerare, entreprenör och gitarrist är andra saker man kan kalla mig, om inte Ordbajsarn passar. Jag driver konsultfirman CRS Webbproduktion, och har specialiserat mig på att ta fram kostnadseffektiva webblösningar till små- och medelstora företag.

  • Återigen tackar vi ödmjukt!

  • En bra skriven artikel. Det man lätt glömmer är punkt 1 och 2. Det spelar ingen roll hur mycket trafik man har till sin webbsida om ingen konverterar.

    Något som Pineberrys analysverktyg inte kollar är hur pass säljande din titel och meta-description är. En riktigt bra titel kan få mer trafik än konkurrenterna som rankar bättre än dig på vissa sökord.

    • Självklart är Pineberrys analys inte komplett, men det är ett mycket bra verktyg både för nybörjare (som får tips om vad man bör titta på) och för proffs (som en försäkring att man inte glömt något)

  • Hur kan man kolla vilka sökningar som ger avslut?

    • Det ser du i Google Analytics! Där kan du titta på vilka sökord som genererar trafik. Har du konfigurerat Analytics för e-handel kan du också se vilket/vilka ord/fraser som genererar pengar. Du kan faktiskt både se hur stor avslutsfrekvensen är på varje ord, och hur mycket pengar den har genererat.
      Att konfigurera för e-handel är lite små-krångligt, framför allt eftersom siffrorna i Analytics släpar typ ett dygn, så om man har gjort fel tar det ett tag innan man hittar det, och att prova sig fram är nästan hopplöst.

      Har du en site som ska generera pengar via AdSense kan du koppla ihop ditt Analytics-konto med ditt AdSense-konto och på så vis få statistik för klickfrekvens och avslutsfrekvens för besökare på olika sökord.

      Ska du tjäna pengar på andra sätt måste du sätta upp egna mål, och då kan du enkelt se varifrån besökarna som uppnår målen kommer.

      Hoppas det här kan hjälpa dig i din strävan att öka intäkterna

  • Pingback: Ordstrid » Dominera SERPen()

  • Bra inlägg Stefan. Tittar man på engelska forum så stirrar många sig blinda på den totala mängden besökare en sökterm har och glömmer bort vad dessa egentligen är ute efter. “beställa grill” kan i många fall vara mycket vettigare att optimera mot än “grill” eller “grilla” eftersom du troligtvis får större ersättning per nerlagd SEO-timme då konkurrensen är mindre och andelen potentiella kunder är högre.

    Angående spårning i Analytics. Finns det någon möjlighet att spåra konverterande sökningar när man tjänar pengar på affiliateverksamhet? Jag vet att Adrecord har detta inbyggt (ECT-spårning) vilket är otroligt smidigt men finns där någon möjlighet att göra det på andra affiliatenätverk? Att enbart spåra vilka sökord som klickar på affiliatelänken känns inte tillräckligt.

  • Mycket bra inlägg. Det där med att optimera för rätt eller fel sökord tror jag är ganska vanligt. Det är lätt att lockas till sökord med många sökningar och glömma bort vad dessa personer vill ha ut av sökresultatet.

    Som Stefans exempel visar är det stor skillnad mellan grilla/grill och “beställa grill” eller “köpa grill”. En stor del av de som söker på “grill” har antagligen redan en bra grill och vill bara ha grilltips.

    På punkt 5 håller jag delvis med dig. Det är inte särskilt svårt att skaffa inlänkar genom bloggkommentarer, länkkataloger och artikelkataloger m.m. Det svåra är att få ut så mycket som möjligt av den tid man lägger ner på länkbygget. Med erfarenhet och kunskap kommer ett effektivare länkbygge eftersom man lärt sig vilka länkar som inte är värda arbetsbördan. Där ligger svårigheten, att få ut så mycket som möjligt på minsta möjliga arbetsinsats.

  • Pingback: Dominera SERPen | Feedpublisher()

  • info

    Kanongenomgång av det viktigaste!

  • Jag förstår vad du menar med att alla länkar är bra länkar. Men det stämmer inte riktigt. Mycket länkar från bad neighbourhoods kan faktiskt skada din placering. Detsamma gäller om Google hittar mycket länkar som är uppenbart köpta. I det senare fallet kanske det inte resulterar i något extra straff men positionerna bör rimligtvis försämras när Google nollar värdet på dessa länkar.

  • Pingback: Dominera SERPen | Live bloggen()